2015. május 8., péntek

Önkényuralom és a kiegyezés- összehasonlítás 3 digitális tananyagtár segítségével



Feladatom az volt, hogy kiválasszak a saját tantárgyamhoz kapcsolódóan egy tetszőleges tartalmat (tananyagegységet), majd keressem meg ezt a következő digitális tananyagtárakban: SDTzanza, videotanár!
Elemezzem, hogy ez a választott tartalom beépíthető-e az órába, milyen előnyei és hátrányai lehetnek, szükséges-e, és ha igen, miben változtatnék az adott tananyagegység megjelenítésében és tényanyagában!
Választásom az 1849-1867 közötti időszakra esett, bár sokan mondták, hogy mást kellene választanom, mivel pl. a 20. századi történelemnél már archív video anyagok is vannak, míg a 19. században „csak” fotókat, festményeket találunk, de kedvenc évszázadom és korszakom mégis vonzott magához.

Tudásbázis:

Az oldal először sajnos nem volt elérhető, ám több különböző manőver által végül a történelem részt meg tudtam tekinteni.
A tudásbázis nem más, mint a régi sulinet honlap utódja 2012-től, ahol rendszerezve vannak a tárgyak és azon belül is az anyagok, arra a koncepcióra építve, amelyet a mostani „oktatáspolitika” megkíván.
A tananyagokat 6 nagy téma köré csoportosították, értelemszerűen a 6 nagy korszak köré épülnek, ezen belül találhatjuk meg a kisebb címeket, anyagokat. Először rövid áttekintést találunk, fogalomtárat, forrásokat, és mindezek mellett tesztfeladatokkal ellenőrizhetjük tudásunkat ill. a diákokét.
Véleményem szerint nagyon hasznos oldal, képekkel, összefoglalásokkal, feladatokkal, mindenkinek csak ajánlani tudom. Negatívuma, hogy elsőre nem lehet elérni, és aki nem elég kitartó, az valószínűleg nem fog azzal fáradozni, hogy elérje.

Zanza.tv

Első ránézésre, mikor belépünk egy nagyon színes, jól megszerkesztett oldalt találunk, a főbb tantárgyak szerint csoportosítva a tananyagokat. Az anyagok itt is a nagy korszakok szerint lettek feldolgozva, amint rákattintunk egy kisebb témára (esetemben ez nem más, mint a kiegyezéshez vezető út), megjelenik egy kis videó, ahol képekkel, számomra vicces illusztrációkkal magyarázzák el az adott lecke lényegét.
Az általam megnézett tanulnivalók videói nem hosszabbak 5 percnél, úgy gondolom, hogy ez az információ sok diák számára lényeges is lehet, mert nem szeretik a hosszú és számukra unalmas dolgokat. A leckék nagyon lényegre törőek, színvonalas munka által valósították meg, de mindenképpen kell hozzá a történelemtanár, aki kiegészíti a mondanivalót, feladatokat ad ki és felszólítja a diáksereget, hogy használják a térképet!

Videotanár

„A Videotanar.hu a legmodernebb közvetítő csatornát, az internetet használja az iskolai tudás megosztására, az iskolai tanulás támogatására. Hasznos az iskolás kamaszok önképzése, korrepetálása során, hiszen bármikor elérhető, ellenőrzött tudásbázist jelent, amely segít az elfelejtett dolgok átismétlésében, az önképzésben.
Böngésszen a 850 tananyag videó között ingyen!” http://videotanar.hu/

Ha belépünk a főoldalra, rögtön ez a mondat jön szembe. És valóban a 21. század legmodernebb eszközé(ei)t használják fel a tudás átadására. A legnagyobb különbség a videotanár és a zanza között, hogy a videotanárnál egy élő tanár/személy magyaráz 10-12 percben, ami szerintem nagyon is hosszú, és bár saját kedvenc korszakomat néztem végig, nagyon monotonnak és helyenként unalmasnak is találtam. https://www.youtube.com/watch?v=r06-BRVQwuM&feature=youtu.be
Ez az első oldal, mely nem bontja szét közvetlen a korszakokat, tehát nem adott korszakon belül találunk meg valamit, hanem sorrendben haladva görgetjük le az egeret, míg az adott témához jutunk.
Pozitívuma, hogy mindenkihez szól (gyermek, szülő, tanár, szakma), hiteles forrásokat használ, támogatja az esélyegyenlőséget, hiszen hozzáférhető egy középosztálybeli család budapesti gyermeke és egy ormánsági vagy zempléni fiatal számára is.
Negatívuma, a már feljebb említetteken kívül, hogy sok gyerek azt hiheti, akkor mostantól már nem is kell iskolába járni!!!!

Összefoglalva

Elmondhatjuk, hogy az elemzett digitális tananyagtárak megfelelnek a tartalmi követelményeknek szakmai szempontból, formailag viszont eltérnek egymástól. Ez azért van, mert az oldal szerkesztői különböző célokat szerettek volna elérni, amikor létrehozták ezeket. Nekem leginkább az jött le, hogy a videotanár, azt szeretné, hogy a diákok ne is vegyék elő a könyvüket, míg a zanza.tv inkább csak felfrissítené a tudásukat.

Ezekkel szemben a tudásbázist én leginkább a tanároknak ajánlanám óravázlat+tanmenet kialakítására, a gyerekeknek pedig, ha kiselőadást tartanak vagy rövid áttekintésre vágynak 1-1 óra, ill. dolgozat előtt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése